Anne Alén

Ammatti: toiminnanjohtaja

Asuinalue: Tanssikallio

KÄY ÄÄNESTÄMÄSSÄ ITSELLESI HYVINVOINTIA

Tuotetaan sujuvat sosiaali-, terveys- ja turvallisuuspalvelut ja talous pidetään tasapainossa!

Anne Alén 169

Koen tärkeäksi, että saadaan

– sujuvat ja kustannustehokkaat sosiaali-, terveys- ja turvallisuuspalvelut

– sujuvat päihde- ja mielenterveyspalvelut ja terapiatakuu voimaan

– riittävää tukea nuorille, jotta he pääsevät elämässä eteenpäin

– riittävää tukea ikäihmisille, jotta he voisivat asua mahdollisimman pitkään kotona.

– toimintaresurssit järjestöille

Yhdistys- ja luottamustehtäväni:

Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän hallituksen jäsen

Hyvinkään Toimari ry:n hallituksen jäsen

Hyvinkään Kokoomus ry:n jäsen

fb/anne.alen.3979

anne.alen@pp.inet.fi

Ihmisten hyvinvointi on minulle tärkeää. Haluan edistää hyvinvointia ihmisiä kuunnellen, sydämellä, ammattitaidolla, elämänkokemuksella ja yhteistyöllä.

Olen Hyvinkään Verso ry:n toiminnanjohtaja. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK), askartelunohjaaja ja työhönvalmentaja.

Olen naimisissa Hannu Alénin kanssa, kahden aikuisen tyttären äiti ja viiden lapsen mummu (nuorin on 4- ja vanhin 16-vuotias). Asumme Hyvinkään Tanssikalliossa. Periaatteitani ovat avoimuus, inhimillisyys, oikeudenmukaisuus ja läpinäkyvyys. Yrittäjän tyttärenä olen perinyt yrittäjyyshenkisen työotteen. Pidän itsestäni huolta juoksemalla ja kannustan ihmisiä liikkumaan. Liikunnan lisäksi harrastan valokuvausta ja vapaaehtoistoimintaa

Takanani on monipuolinen työura valtion, kunnan ja kolmannen sektorin tehtävissä. Nykyisessä työssäni Mielenterveysyhdistys Hyvinkään Verso ry:n toiminnanjohtajana olen toiminut toukokuusta 2009 alkaen. Teen työtä ammattitaidolla, sydämellä, sinnikkyydellä, pitkäjänteisyydellä ja haasteita pelkäämättä. Työotteeni on asiakaslähtöinen, ymmärtäen ratkaisujen merkityksen yksilön sekä yhteiskunnan näkökulmasta. Tunnen laajalti viranomaisverkostoa, koulumaailmaa, työelämää sekä kolmatta sektoria. Olen avoin, aktiivinen, kehityssuuntautunut, pitkäjänteinen ja yhteistyökykyinen. Saumattomalla yhteistyöllä saadaan parhaita tuloksia.

Olen työskennellyt lähikasvattajana, ohjaajana, projektityöntekijänä, erityisopettajana ja johtajana. Työurani aikana olen kohdannut kaiken ikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Lasten, nuorten, aikuisten ja ikäihmisten tarpeet ovat tulleet tutuiksi, samoin erityisryhmien; kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien, osatyökykyisten sekä maahanmuuttajien asiat. Diagnoosi antaa viitteitä, mutta tärkeintä on tutustua henkilöön ja hänen tilanteeseensa (terveys, asuminen, koulutus, työ ja vapaa-aika). Yhdessä lähdetään suunnittelemaan polkuja eteenpäin ja toimimaan. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija. Työntekijä on tukija ja rinnalla kulkija.

Kaikissa tehtävissäni olen halunnut oppia uutta ja kehittää toimintoja. Kiinnostukseni ammatilliseen kuntoutukseen heräsi toimiessani EU-projektissa 90-luvun lopussa. Tämän jälkeen toimin seitsemän vuotta työhön valmentavan koulutuksen erityisopettajana ja yksikön esimiehenä. Kyseisissä tehtävissä sain olla kehittämässä osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä ja tuetun työn mallia Suomessa. Projektit ovat yksi keino kehittää jotakin tarpeellista, mutta säännöllisen arvioinnin, seurannan ja kehittämisen pitää kuulua myös luonnollisesti työhön. Yhteiskunnan muutoksiin ja haasteisiin on kyettävä vastaamaan. Oman työskentelyn arviointia ei myöskään pidä unohtaa.

Tiedän kokemuksesta, mitä ulkomaille muutto tuo tullessaan ja mitä palaaminen kotimaahan merkitsee. Kesällä 2004 mieheni työ vei meidät kolmeksi vuodeksi Belgiaan, mistä muutimme Hyvinkäälle kesällä 2007. Belgiassa edustin mieheni rinnalla hänen työhönsä liittyvissä tehtävissä, opiskelin ja toimin kansainvälisessä hyväntekeväisyystyössä. Monikulttuurisessa ympäristössä oli erittäin antoisaa ja mielenkiintoista toimia ja saada uusia tuttavuuksia useista eri maista. Asuminen ulkomailla vahvisti toimintavalmiutta, lisäsi suvaitsevaisuutta, ennakkoluulottomuutta sekä rohkeutta kohdata ulkomaalaisia ja eri kulttuurien edustajia.

Saan iloa ja voimia asiakkaiden onnistumisista, perheestä ja liikunnasta. Yli 30 vuoden ajan olen pitänyt kunnostani huolta juoksemalla pitkiä matkoja päivittäin. Hyvinkää tarjoaa erinomaiset ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet. Juoksu valikoitui lajikseni koiran vuoksi. Tyttärien vielä kotona asuessa meillä oli saksanpaimenkoira, joka eli lähes 15-vuotiaaksi. Kiireisessä elämäntilanteessa en ehtinyt harrastaa montaa liikuntalajia. Koiran pystyi aina ottamaan lenkille mukaan. Viime vuosina tyttäreltä adoptoitu kääpiöpinseri Nemo on tuonut paljon iloa arkeemme.

Elämänkokemukseni on laajentanut näkemyksiäni. Molemmat vanhempani kuolivat vuonna 2016 ja edeltäviin vuosiin sisältyi monenlaisia vaiheita. Tyttärien ja heidän lastensa rinnalla näemme nykypäivän perheiden tarpeita ja tilanteita. Viimeistään kuuden vuoden päästä itselläni on aika siirtyä hektisestä työelämästä eläkkeelle, jolloin alkaa uusi elämänvaihe ja tarjoutuu uusia mahdollisuuksia. Elämä on arvaamatonta itsestä riippumattomista syistä. Ennaltaehkäisevällä toiminnalla sekä oikea-aikaisella tuella ja avulla voidaan vaikuttaa siihen, että meillä kaikilla olisi eri elämänvaiheissa ja tilanteissa mahdollisimman hyvä elämä.