Markus Eerola

Ammatti: Maaseutuyrittäjä, Yhteiskunnallinen verkottuja

Asuinalue: Palopuro

Olen ollut valtuutettuna yhden kauden Kunnanvaltuuston ja Ympäristölautakunnan jäsenenä. Taustaltani olen maatalousyrittäjä.

Luottamustoimessa toimin myös Maataloustuottajain keskusliiton MTK ry:n Johtokunnan kolmantena puheenjohtajana. Toimin valtakunnallisten poliittisten päättäjien kanssa vuorovaikutuksessa. Kansainvälinen vaikuttaminen on tuttua.

Luottamusmiesaseman kautta olen mukana laajasti Huoltovarmuuskeskuksen ja eri yhteisöjen toiminnassa sekä säätiöiden hallinnossa.

Mielenkiintoni kohteena on erityisesti ympäristöpolitiikka ja kestävä kehitys ja niihin liittyvät kysymykset. Olen ollut kutsuttuna seminaareihin asiantuntijan roolissa oman laajan taustani ansiosta. Maatila on palkittu kansainvälisesti WWF:n Euroopan ympäristöystävällisimpänä maatilana. Tila on saanut myös Ympäristöministeriön hiilineutraali ”Hinku -teko” tunnustuksen.

Kunnallispolitiikan vaikuttamisenkautta Hyvinkäällä on erinomaiset mahdollisuudet olla yksi ympäristökysymysten edelläkävijäkunta Suomessa. Elinkeino- ja yrittäjyysvetoisesti pystytään voittamaan tulevaisyyden haasteet ympäristökysymyksissä. Myös toinen ammattini taiteilijana (Taiteen Lis.) auttaa minua päätöksenteossa ottamaan huomioon laajalti kuntalaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämistä.